Musik


Starten - og måske kernen


Musikken er central i gothkulturen.
Det er en subkultur, der historisk er opbygget omkring og af musikken. Det er det væsentligt at huske, når man vurderer subkulturen og overvejer, som jeg ved mange gør, om det måske er noget for en selv. Mit første råd er: lyt til musikken.
Ikke sådan at forstå, at goths kun hører goth - langt fra (og det ville også være kedeligt) - men for at forstå og føle sig tilpas et sted, der har musik som omdrejningspunkt, er det ret vigtigt, at man i det mindste kan holde ud at høre på netop den musik.

Når man lytter, står det klart, at gothlyden er et barn af 80’erne.
Nogle af de mere betegnende elementer i goth er de vrængende guitarer, der, sammen med en ofte hørt kold synthesizer, er med til at skabe den følelse af melankoli, der høres i meget goth. Guitarene er aldrig forvrængede (som i f.eks. metal), ligesom der i goth ikke rigtig bruges stortromme; hvis der overhovedet er en stortromme med, er den meget diskret. Til gengæld har goth en markant lilletromme, der holder danserytmen. Vokalen ligger langt fremme i lydbilledet og der er ofte en tydelig baslinie i musikken.
Alle disse elementer bruges til at skabe sørgmodige, melankolske eller sortseende lydbilleder.
Disse kendetegn er noget af det, men kan kende goth på som musikalsk genre. Der høres, som nævnt, meget andet musik i muljøet, og lidt af det kommer jeg ind på andre steder.

Det er ikke rigtig muligt at sætte årstal på starten af goth - som med det meste andet musik var det en løbende udvikling, en tendense i tiden, en undergrund der bed sig fast.
Bland de første gothbands - eller bands, der senere er blevet udnævnt til de første gothbands - er Joy Division, Siouxsie and the Banshees og Bauhaus, bands, der alle opstod i slutningen af halvferdserne.
Disse bands indflydelse kan ses og høres i det meste senere goth; og også flere steder udenfor scenen.

I de første år af 80erne bed gothen sig fast i den britiske undergrundsscene. Primært i London i og omkring klubben "The Batcave" opstod og spillede flere bands og der var en aktiv subkulturel scene.
I denne periode begynder flere bands også at melde sig i scenen, og goth er en levende genre og kultur, der er i udvilking og trives.
Nogle af de mest velkendte gothbands stammer fra denne tid; mest bemærkelsesværdige er nok The Sisters of Mercy pga. deres senere udbredelse og status i gothmiljøet.
Bands fra denne periode er mere tydeligt præget af rock, og ud over The Sisters of Mercy, kan man nævne navne som bl.a. The Mission, The Fields of the Nephilim og The Cult som eksponeneter for denne tendens.

Goth havde sin storhedstid i 80’erne men eksisterer stadig i bedste velgående. Den har i de senere år bevæget sig i en mere elektronisk retning, bl.a. influeret af synth- og industrialgenrerne. Eksponenter for den senere goth er bands som London After Midnight, The Crüxshadows og Switchblade Symphony, hvoraf de sidste ligger tæt op af DarkWave-genren.

 
 

Lidt om siden

Kabal.dk har til formål at præsentere goth-kulturen på en tilgængelig måde. Siden er tiltænkt alle - usanset om de er personligt interesserede, kender nogen goths, er bekymrede, eller bare nysgerrige.

Goth er:

  • En musikalsk genre
  • En æstetik
  • En subkultur
  • Smukt
  • Dystert
  • Socialt
  • Elegant
  • Sjovt
  • I virkeligheden ret nede på jorden...