Musik
Starten - og måske kernen
Musikken er central i gothkulturen.
Det er en subkultur, der historisk er opbygget omkring og af musikken. Det er det
væsentligt at huske, når man vurderer subkulturen og overvejer, som jeg ved
mange gør, om det måske er noget for en selv. Mit første råd er: lyt til musikken.
Ikke sådan at forstå, at goths kun hører goth - langt fra (og det ville også
være kedeligt) - men for at forstå og føle sig tilpas et sted, der har musik
som omdrejningspunkt, er det ret vigtigt, at man i det mindste kan holde ud
at høre på netop den musik.
Når man lytter, står det klart, at gothlyden er et barn af 80’erne.
Nogle af de mere betegnende elementer i goth er de vrængende guitarer, der,
sammen med en ofte hørt kold synthesizer, er med til at skabe den følelse af
melankoli, der høres i meget goth. Guitarene er aldrig forvrængede (som i f.eks.
metal), ligesom der i goth ikke rigtig bruges stortromme; hvis der overhovedet
er en stortromme med, er den meget diskret. Til gengæld har goth en markant
lilletromme, der holder danserytmen. Vokalen ligger langt fremme i lydbilledet
og der er ofte en tydelig baslinie i musikken.
Alle disse elementer bruges til at skabe sørgmodige, melankolske eller sortseende
lydbilleder.
Disse kendetegn er noget af det, men kan kende goth på som musikalsk genre.
Der høres, som nævnt, meget andet musik i muljøet, og lidt af det kommer jeg
ind på andre steder.
Det er ikke rigtig muligt at sætte årstal på starten af goth - som med det meste
andet musik var det en løbende udvikling, en tendense i tiden, en undergrund
der bed sig fast.
Bland de første gothbands - eller bands, der senere er blevet udnævnt til de
første gothbands - er Joy Division, Siouxsie and the Banshees og Bauhaus, bands,
der alle opstod i slutningen af halvferdserne.
Disse bands indflydelse kan ses og høres i det meste senere goth; og også flere
steder udenfor scenen.
I de første år af 80erne bed gothen sig fast i den britiske undergrundsscene.
Primært i London i og omkring klubben "The Batcave" opstod og spillede flere
bands og der var en aktiv subkulturel scene.
I denne periode begynder flere bands også at melde sig i scenen, og goth er
en levende genre og kultur, der er i udvilking og trives.
Nogle af de mest velkendte gothbands stammer fra denne tid; mest bemærkelsesværdige
er nok The Sisters of Mercy pga. deres senere udbredelse og status i gothmiljøet.
Bands fra denne periode er mere tydeligt præget af rock, og ud over The Sisters of Mercy, kan man
nævne navne som bl.a. The Mission, The Fields of the Nephilim og The Cult som eksponeneter for denne
tendens.
Goth havde sin storhedstid i 80’erne men eksisterer stadig i bedste velgående.
Den har i de senere år bevæget sig i en mere elektronisk retning, bl.a. influeret
af synth- og industrialgenrerne. Eksponenter for den senere goth er bands som
London After Midnight, The Crüxshadows og Switchblade Symphony, hvoraf de sidste
ligger tæt op af DarkWave-genren.